Skapa ett intranätkoncept för att få fokus

26 Nov

Vart siktar du med intranätet? Vad ska du leverera?

Sättet för att hantera frågorna ovan blir ofta att skapa en lång och fyllig strategi – som sedan få läser, som inte fångar ledningens intresse och som inte skapar den “samling vid pumpen” som krävs. Alternativet, med bara ett eller några få mål i en punktlista, blir lätt för abstrakt.

James Robertson, Step Two Designs, argumenterar för ett mellanting och menar att intranätansvariga måste skapa ett intranätkoncept.

Jag håller med honom. Under det senaste året har jag som intranätansvarig i Malmö stad arbetat med intranätets mål och strategin för att nå dit. En av aktiviteterna har varit just att ta fram att ta fram vårt eget intranätkoncept. Detta dokument (jag filar fortfarande på det) ska från och med december i år både vara programförklaringen på intranätet (ingången “Om intanätet”) och användas för införsäljning ute i förvaltningarna och mot kommunens ledningsgrupp.

Internt i den centrala webbgruppen har vi även ett fylligare dokument med tydligare beskrivningar, konkreta aktivitetslistor och rollfördelningar och -innehåll.

Hur gör ni själva? Och vad tycker ni om Malmö stads intranätkoncept?

Lämna en kommentar