22 skärmdumpar från vårt intranät

17 Jun

Visst känns det ensamt ibland? Du ska hålla igång organisationens intranät, du läser lite bloggar, du får åka på en konferens någon gång – men du SER ju nästan aldrig några andra intranät.

För att motverka denna brist kommer här ett paket med skärmdumpar från Malmö stads intranät. Skärmdumparna är på de översta nivåerna och sektionerna, rätt upp och ned hur det såg ut 16-17 juni 2011. En del är vi nöjda med, annat har vi planer för, några grejer är uppriktigt sagt skitkassa. Kanske kan det ge dig idéer till ditt eget intranätarbete, sådant du också vill göra, annat kanske kan tjäna som avskräckare…🙂

Med i zip-filen finns en licensfil som berättar vad du får göra med skärmdumparna. I korthet: du får inte tjäna pengar på våra dumpar, men gärna använda dem som referensmaterial inne i din organisation för att komma framåt i ditt eget intranätarbete.

http://dl.dropbox.com/u/17101782/Skarmdumpar.zip (13MB)

Detta inlägg har upphört att gälla. Gå istället till min engelska blogg för att ladda hem skärmdumparna!

10 svar to “22 skärmdumpar från vårt intranät”

  1. Emil Öberg 19 juni 2011 den 9:02 e m #

    Fantastiskt initiativ! Kul att se.

    Det hamnade direkt på vår, Uppsala universitets, projektyta.

    Hur tänker ni kring dispositionen på sidan. Jag fastnade specifikt för högerspalten. Kör ni där en blandning av anknutet material, typ kontaktuppgifter etc, och rena puffar för mer siteövergripande saker? Såhär funderar vi: http://d.pr/Cjsb

    Hur går tankarna kring uppdelning av blogg och forum? Jag tänker att det kan vara svårt att dra en skarp gräns på vad som är ett blogginlägg med kommentarer och vad som är ett forum.

    Har ni någon lösning för samarbetsytor (á la SharePoint)?

    Emil, projektledare som jobbar med Uppsala universitets intranät, http://webb.uu.se

  2. Jesper Bylund 20 juni 2011 den 8:47 f m #

    Fantastiskt initiativ! Kul att se. Det hamnade direkt på vår, Uppsala universitets, projektyta.

    Hej, Emil! Kul att de kommer till nytta!
    / J

  3. Jesper Bylund 20 juni 2011 den 8:53 f m #

    Hur tänker ni kring dispositionen på sidan. Jag fastnade specifikt för högerspalten. Kör ni där en blandning av anknutet material, typ kontaktuppgifter etc, och rena puffar för mer siteövergripande saker?

    Följande gäller för en innehållssida (sida som berättar om EN sak):
    — Navigera till rätt sida görs i 1) toppbalken + 2) vänstermenyn.
    — Sidinnehållet konsumerar användaren i mittenspalten.
    — Kontaktinfo + vägar vidare finns i högerspalten på innehållssidor. I botten av högerspalten finns ”internal marketing” (läs mer om det här).

    …men vi är lite velade. Länkar kan finnas inne i löpande texten också, eller i botten av mittenspalten… Inte optimalt, jag vet.

  4. Jesper Bylund 20 juni 2011 den 9:02 f m #

    Hur går tankarna kring uppdelning av blogg och forum? Jag tänker att det kan vara svårt att dra en skarp gräns på vad som är ett blogginlägg med kommentarer och vad som är ett forum.

    Flytande, de överlappar varandra.
    — Bloggen: ”Större tyckande”, längre, mer genomtänkta inlägg, starkare profilerad avsändare.
    — Forumet ”mindre tyckande och frågor”, korta, FAQ-liknande inlägg, ansändaren mindre viktig.
    Det är upp till inläggsproducenten vad han/hon är bekväm med och hur mycket han/hon vill synas.

    Blogg och forum går också ihop med nyhetsflöden, kan jag tycka. Nyhetsflödena kanske mer är HMV (his masters voice), men inte nödvändigtvis, och då kan man tänka sig forum eller blogg som generator för nyheter. Jag ser inget problem med detta att de överlappar, bara det finns ihopsamlande sidor med listor från alla tre flödestyperna och att sökrutan söker i alla databaserna. I skärmdumparna som visar förvaltningar och arbetsfält kan du se listor från nyhetsflöden, forum och bloggar som handlar om just den aktuella förvaltningen/det aktuella arbetsfältet.

  5. Anna-Karin 15 augusti 2012 den 9:25 f m #

    Hej

    Något verkar vara fel med zip-filen, för jag får upp en 404 när jag försöker öppna den. Jag behöver inspiration till vad som bör finnas med i ett intranäts sidfot…🙂

    /Anna-Karin (webb-koorinator och projektledare på Volkswagen Group Sverige

  6. Jesper Bylund 15 augusti 2012 den 11:13 f m #

    Verkar ha blivit något fel. Ge mig ett par dagar så ska jag fixa ett nytt paket!

  7. Sylvia Nord 24 september 2012 den 3:01 e m #

    Hej, blev nyfiken på att se era skärmdumpar också när jag försöker hitta inspiration till vårt intranät. Men jag kan inte öppna dom…
    /Sylvia Nord, Informatör, Östersunds kommun

  8. Alex 21 januari 2013 den 1:39 e m #

    Lägg gärna upp zipen igen, tack!

  9. Steve 9 juli 2013 den 7:08 f m #

    Hej Jesper, jag har samma problem som ett par andra här. Vore kanon om du kunde lägga upp filen igen, eller maila mig om det passar bättre. Ha en trevlig sommar!

  10. Jesper Bylund 17 juli 2013 den 6:01 f m #

    Sylvia, Alex, Steve – det finns nya skrämdumpar i detta blogginlägg: http://jesperby.com/2013/03/18/our-intranet-more-rwd-then-ever-before/

Kommentera

