Allt större pixelslöseri?

12 Apr

Noterar en lite oroande trend. Flera webbplatser blåser upp sina mastheads, bilder och boxar alltmer. Effekten blir att nästan ingenting syns på första skärmbilden. Det är som om de glömt att skrämstorlekarna inte bara går upp med tiden, utan nu också går ned (läsplattor, smartphones, ultranotebooks).

Se på nedanstående exempel. Skärmdumpar från en iPad i porträttläge.

Slöseri. sydsvenskan.se - Två nyheter på första skärmbilden. Nu var jag dessutom snäll eftersom det ofta ligger en annons ovanför mastheaden. (Jag räknar inte de fyra bildpuffarna under, eftersom jag inte kan avgöra om det är artiklar som jag vill läsa.)

Bättre. BBC News - 15 länkar till nyheter under mastheaden redan på första skärmbilden.

Slöseri. stockholm.se - inget egentligt content alls på första skärmbilden (Jämför service och E-tjänster är rubriker, inte klickbara).

Hur bör det se ut då, enligt mig? Jag är personligen pro minimalism. Det behöver inte vara så blaffigt. Kan man leverera snabb väg till svar på frågorna direkt på förstasidan är det jättebra, tycker jag. Kolla Liverpool – rena drömmen!:

Underbart! Liverpool City Council - nästan 50 möjligheter under mastheaden, direkt på första skärmbilden.

För rättvisans skull – en skrämdump från vårt eget intranät. Inte så bra som Liverpool, men en del content redan på första skärmbilden i alla fall. Vi ska jobba bort mer luft i samband med att vi inför responsiv webbdesign senare i år.

Malmö stads intranät.

Kommentera

