Kontrakt med slutanvändaren

5 Apr

Kontrakt med sina producenter – det har vi väl alla hört om. En beskrivning av skyldigheter och ansvar, vad man vill att den som är ansvarig för en gren ska göra. Men kontakt med slutanvändarna, det har jag ännu inte träffat på. Jag har ett utkast på gång. 

Det finns en anledning till att jag filar på detta. Ofta får intranätet klä skott för brister i Malmö stad, problem som egentligen inte har med intranätet att göra. Till exempel:

  • den allmänna datormognaden i Malmö stad
  • datortillgången på arbetsplatsen
  • tillgänglighetsproblem hemifrån
  • tillgänglighetproblem från skolvärlden till interna resurser

Inget av detta är intranätets fel eller intranätansvarigs uppgift att förändra. Men intranätet gör det tydligt att vi har brister i organisationen hur vi ser till att den anställde har kompetens för sitt arbete, eller hur sladdar och brandväggar är uppsatta. Det blir lätt att dissa intranätet tack vare dessa brister: ”Intranätet är kasst, man kommer inte ens åt det hemifrån”, ”Intranätet är för svårt att använda”, och så vidare.

Just det här med att intranätet skulle vara svårt att använda är något som jag vill tydliggöra med ett kontrakt, en överenskommelse, med slutanvändaren.

Vi har ett antal anställda, kanske 10% (vild chansning) som i praktiken inte har någon datorkunskap alls. Denna grupp är antagligen rädd för att använda datorn och saknar basala kunskaper, sådant som hela webben bygger på: hur man gör ett klick, att man väljer i en meny, att explorer är ett program, hur man öppnar och sparar ett dokument och så vidare.

Denna grupp kan jag helt enkelt inte bygga ett intranät för. Ett intranäts hela natur kräver vissa grundförutsättningar som användaren måste uppfylla. Intranät må stå på insidan, men intranätdesign följer ändå vissa grundläggande regler. Masthead högst upp, meny i flikar och till vänster, content i mitten och så vidare. Detta är en webbstandard. Och webbplatser i dag bygger på att användaren undermedvetet har tagit till sig denna standard.

Det går naturligtvis att bygga bättre eller sämre lösningar på denna standard, och användaren kan kräva och förvänta sig bra byggen. Men det går inte att bygga något som är så enkelt att det inte krävs någonting alls av användaren.

Därför ser nu nedan ett förslag till ett slutanvändarkontrakt, en överenskommelse, som de egentligen inte alls behöver veta om, men som ändå sätter grunden för arbetet. En förklaring om vad som krävs av slutanvändaren för att kunna använda intranätet och vad slutanvändaren kan förvänta sig av intranätet.

Grundförutsättningar för Malmö stads intranät Komin

Användaren måste:

  • kunna svenska (koncernspråket är svenska)
  • veta grunderna för hur man använder en dator (uppstart, inloggning, hur sätter man igång ett program, öppna och spara ett dokument)
  • veta grunderna för hur man använder en webbläsare (kunna öppna programmet, kunna skriva in en webbadress, kunna använda backa-knappen, kunna klicka inne på en sida)

För att kunna dra full nytta av Komin måste användaren:

  • kunna markera i en lista vilken förvaltning han/hon är anställd i
  • kunna markera i en lista vilket arbetsfält han/hon arbetar inom

Kominansvarig åtar sig gentemot slutanvändaren:

  • att bygga ett intranät som ger stöd till den anställde och effektiviserar hans/hennes arbetsdag
  • att intranätet använder så enkelt språk som möjligt och inte i onödan använder fackuttryck som kan vara svåra att förstå för en lekman
  • att intranätet använder vanliga standardlösningar för navigering, som användaren möter på många andra webbplatser
  • att intranätet har en enkel grund som ger stöd även för ovana användare, men att intranätet också är enkelt att skala upp för en mer mogen användare som förväntar sig mer stöd

Vad tycker du om detta?

3 svar to “Kontrakt med slutanvändaren”

  1. eappelgren 6 april 2011 den 8:36 f m #

    Mycket relevant fråga som berör många organisationer.

  2. Björn Hagström 17 februari 2012 den 9:10 e m #

    Jag vet att du sett Örebro kommus lanseringsfunderingar som är till för att minimera en del av det du tar upp som problem:
    http://nyintra.orebro.se/2011/08/18/lanseringsfunderingar/

    Sedan tycker jag nog att när det gäller att nå intranätet hemmifrån är det en fråga som delvis ligger på ert bord. Ni kan påverka det genom att beställa en lösning för åtkomst genom brandväggen eller genom att lyfta ut intranätet till en tillgänglig plats. Jag vet att det är en komplex fråga men det är ni som måste kämpa för detta även om ni inte råder helt över lösningen, ingen annan kommer göra det åt er:)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kontrakt med slutanvändaren? « Intranätet - 6 april 2011

    […] Malmö stad bloggar om sitt intranät och tar upp en frågeställning som är relevant även för oss. Kontrakt med slutanvändaren. Läs inlägget här. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: