Intranätet är verksamhetssystemet för effektivitet

5 Nov

Vad sägs om påståendet ovan? Jag har varit besatt av den här meningen i några dygn nu. Med den här formuleringen faller bitarna på plats, i alla fall för mig.

Nu har jag de fem ord jag behöver. Det är så här jag säljer in intranätet till ledningen.

Jag har i flera år pratat om hur viktigt det är med ett intranät, vilken nytta det gör för organisationen. Men argumenten har varit lite veka, de har gått i stil med: ”organisationer behöver samarbete och dialog – och det gör man på intranätet”, ”intranätet är samlande paraplyet för det vi behöver”, ”en sparad minut per anställd och dag betyder X antal heltidstjänster i ökat arbetsutrymme”.

Men i hemlighet har jag varit lite avundsjuk på personalsystem, ekonomisystem och vård- och omsorgssystem, som alla kallar ”verksamhetssystem”. Det låter väldigt viktigt. Och ingen skulle ju komma på tanken att organisationen skulle försöka klara sig utan något av dessa system.

Men intranätet, vad är det? ”En viktig kommunikationsplats”, ”vår primära kanal för kommunikation”, ”den naturliga startplatsen”? Det smäller inte lika högt, liksom. Och behovet av ett intranät är till och med fortfarande ifrågasatt i vissa organisationer och av vissa chefer i Sverige (inte i Malmö stad, dock).

Men om intranätet är verksamhetssystemet för effektivitet – vilket är enkelt att ha starka argument för – då förändras världsbilden.

Då blir intranätet på allvar.

2 svar to “Intranätet är verksamhetssystemet för effektivitet”

  1. Johan 8 november 2010 den 11:00 f m #

    Bra benämning, tycker det tydliggör nyttan med ett intranät. Men räcker det för att ”sälja” in det till ledningen? Har du komit på några mer konkreta argument till din nya ”rubrik”? Nyfiken*

  2. Jesper Bylund 11 november 2010 den 9:10 f m #

    Hej, Johan!

    Jag tror att man, genom att hänga upp intranätet på nyckelorden ”nytta och effektivitet” istället för ”kommunikation”, har mycket enklare att argumentera för det.

    En del chefer som kanske inte är skolade i kommunikation och som har en daglig service som de måste åstadkomma till medborgarna (om man tittar på kommunala chefer) ser tyvärr ofta kommunikationsinsatser som ett valbart tillägg som man kan satsa på om utrymme finns efter man sett till att ”det riktiga man gör” är löst.

    Men om intranätet primärt inte handlar om ”kommunikation” utan om ”effektivitet” och man också lyfter fram konkreta effektivitetshöjande sidor, finns det en mycket bättre chans att de ser nyttan med intranätet och också skjuter till resurser för att bidra till att intranätet har ett bra innehåll.

    För att spetsa till det lite:

    Vad man säger vid införsäljningen som kommunikationskanal:
    ”Når alla med viktiga nyheter”
    ”Som en elektronisk personaltidning”
    ”Delaktiga anställda som är informerade och kan bidra med åsikter”
    ”Alla avdelningar kan berätta vad de gör”
    ”En portal för att utbyta kunskap”

    Mjäkigt, tycker nog en hel del som inte har läst kommunikation och inte inser kommunikationens betydelse. För sådana är kommunikation något som stjäl tid från det man ska göra på jobbet.

    Vad man kan säga vid införsäljningen som effektivitetsverktyg:
    ”Med tre enkla klick betalar du räkningen via intranätet”
    ”Du hittar kollegor med rätt kompetens i kontaktboken på intranätet”
    ”I den här flödet för inköp ser vi till att alla följer de avtal vi har”
    ”Nu har vi förbättrat sidorna för tjänsteresor så att det bara tar halva tiden att boka tjänsteresan”.

    Kapad tid i administrationen – jag skulle vilja se den ledning som inte triggar på detta. Man kan helt enkelt inte önska en ineffektiv organisation, effektivitet behövs för att man inte tillslut ska gå i konkurs (det kan i och för sig inte kommuner, skattepengarna kommer varje år… Jag ska göra ett blogginlägg om detta!) och var och en kan ganska enkelt följa resonemang om funktioner och sidor på intranätet som kan höja effektivteten.

    Nu låter det som jag lever i verkligheten att alla Malmö stad-chefer har ett föråldrat kommunikationstänk, så är det absolut inte. De allra flesta är moderna, långt fram eller på god väg. Men jag vill påstå att det ändå är en enklare argumentationsväg med ”effektivitet”, oavsett hur kommunikativa chefer man än har.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: