Lysande om förändrad självbild

23 Okt

Läser på bakåt i olika bloggar, min omvärldsbevakning har kommit lite på efterkälken i samband med lanseringen av det nya utseendet på kommunens intranät. Och då stöter jag på Fredrik Wackås inlägg om att vi redaktörer jobbar i servicebranschen.

Det är ett lysande, skarpsinnigt inlägg. Fredrik sätter fingret på det jag själv ännu inte lyckats formulera tillräckligt tydligt för min omgivning:

Nätet är en plats för självbetjäning – de som driver en sajt ska därmed vara serviceproffs.

Ja! Såklart! Detta korta konstaterande förändrar hela inställningen till hur ett intranät ska drivas. Insikten innebär att det är dags för ett steg till i intranätutvecklingen.

I webbens barndom drevs webben och intranätet ofta av en it-samordnare. Ett tekniskt system krävde en tekniker, nästan en person i vit labbrock, som behövde kunna HTML och starta om servern. Men vi kom förbi detta.

Fram tills nu har ansvaret för intranätet ofta legat hos kommunikationsavdelningen och informatörerna ute i organisationen har varit producenterna, en effekt av att det är mycket redaktionellt innehåll och man måste kunna forumlera sig för att nå fram. (Och kanske en effekt av att ledningen trott att intranätet mest handlar om intern marknadsföring?)

Men nu är det dags att gå vidare igen.

Det är inte den som är informationsansvarig på en förvaltning (Malmö stad har 22 förvaltningar) som i första hand ska vara ansvarig för förvaltningens totala intranätgren. Det är istället den som djupast ansvarar för de administrativa processerna som ska ta det största ansvaret för innehållet. För intranätet gör mest nytta när det erbjuder en stor mängd service (typ interna etjänster) och höjer effektiviteten i organisationen. Den som är informationsansvarig ska nöja sig med att vara ”nyhetsredaktören” som använder intranätet som nyhetskanal. Men arbetet med de tre andra typerna av innehåll (basinnehållet, tjänsterna, samarbetsytorna) drivs bäst framåt av någon annan.

På samma gång måste intranätet centralt i slutänden också ägas av den funktion som ansvarar för att verksamheten är effektiv och processerna utvecklas.

När IT är ägaren blir signalen att intranätet är något tekniskt hokuspokus, ej avsett för vanliga dödliga. När kommunikationsavdelningen är ägaren blir signalen tyvärr att det mest är den elektroniska personaltidningen med lite trevlig ”nice to know”-info.

Men när intranätet kopplas ihop med ansvaret för intern verksamhetsutveckling och organisationens effektivitet, då jackas intranätet på riktigt ihop med drivandet av organisationen. Då blir intranätet slutligen verksamhetssystemet för effektiv drift av organisationen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: