Nyckelord för intranätet

17 Maj

Ser dina chefers beställning av ett intranät ut så här?

Ofta har ledningen ingen närmare kunskap om varför en kommun behöver ett intranät; i värsta fall ska kommunen ha ett intranät ”för att alla andra har det”. Insikten saknas också om vilken tid och vilka resurser det kan ta att bygga ihop en bra lösning.

Och där blir du stående med en oklar beställning och nästan inga projektpengar. Du ser redan att det är en omöjlig leverans, det kan bara bli ett misslyckande. Du slår larm om detta och säger att det är omöjligt:

Jag förstår dig. Men chefen kanske tycker att du problematiserar och är emot utveckling. Ett bättre sätt kan därför vara att hjälpa ledningen att precisera sin beställning i en workshop.

Det finns en bra produkt för detta: Microsoft Product Reaction Cards. Det är 118 ord som kan användas för att beskriva intranätet (eller nästan vilken produkt som helst). Paketet har ord som ”innovative”, ”engaging”, ”collaborative”, ”reliable” och så vidare.

Genom att i en workshop låta cheferna tillsammans välja ut några av orden kan du förtydliga vad ledningen tycker är viktigt och hur de vill definiera det framtida intranätet. På samma gång får du igång en diskussion om vad ett intranät egentligen är och bidrar till att cheferna får ett gemensamt tänk om intranätets roll. Ska det vara roligt och till för intern marknadsföring? Eller kanske användbart och enkelt?

Ett intranät kan inte vara allting för alla, även om det kanske är beställarens inledande, underförstådda tanke. Microsofts orduppsättning hjälper till att fokusera önskningarna och inledande definiera vad intranätet ska vara till för – och vad det inte ska vara till för.

Mer info om Microsofts Product Reaction Cards på Step Two Designs.

* * * * *

Intranätgruppens möte 12 maj genomförde tre praktiska övningar. Workshopen med Product Reaction Cards var en av dem.

Ett svar to “Nyckelord för intranätet”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Betablogg och utvecklingsblogg om nya webbplatsen för helsingborg.se. » Godkänna moduler, publicera innehåll – och nätverka! - 25 maj 2010

    […] för hur vi internt publicerar information på den nya webben. På fredag får vi även besök av Jesper Bylund från Malmö stad som ska berätta om hur Malmö gjorde om sin webbplats. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: