Klar och tydlig strategi – en hörnsten för intranätet

12 Jan

Detta är del tre i en serie om intranätpusslet. Här hittar du del 1.

Intranätstrategin är den första, grundläggande pussellbiten du behöver ha på plats för att kunna arbeta effektivt.

Strategin behövs för att:

  • slå fast vilka mål som intranätet ska uppfylla
  • visa på i vilken riktning intranätarbetet ska gå
  • ge exempel på vad webbgruppen ska arbeta med
  • förankra arbetet hos intranätägaren och uppåt till organisationens högsta ledning
  • berätta för organisationen varför vi har ett intranät och vad som kommer att levereras

Det är viktigt att strategin stämmer överens med organisationens övergripande strategier och mål. Strategin kan inte hämta argument bara från organisationens kommunikationspolicy, eftersom god internkommunikation ofta inte står särskilt högt på agendan för ledningen som vanligtvis inte är kommunikationsutbildad. God internkommunikation ses som trevligt att ha, men kanske inte som något absolut nödvändigt för organisationens långsiktiga överlevnad. (Det tror jag att det är, men jag är ju i grunden informatör…)

Strategin behöver därför också förankras i andra dokument som till exempel personalpolicyn och dokument om de grundläggande verksamhetsidéerna. En kommuns grundläggande verksamhetsidé är att med skattepengar ge en god service inom en mängd områden, till exempel barn- och äldreomsorg, skola, socialtjänst, gator och boende och så vidare. Intranätets högsta mål måste då vara att bidra till att detta (ge god service) kan göras så effektivt som möjligt.

Ju tyngre instans som slår fast strategin ju bättre. I en kommun kan det vara kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige som godkänner strategin, eller de direkta ägarna (till exempel kommunikationschefen, it-chefen) om den politiska nivån delegerat ansvaret. I ett företag kan ett beslut i ledningsgruppen ge bra tyngd åt strategin och det påföljande arbetet med den.

Strategin lever ett eller flera år och är grunden för vidare, konkret aktivitetsplanering kvartal för kvartal. Strategin är det stöd man kan falla tillbaka på för att hela tiden kontrollera att de konkreta aktiviteter som ägarna beslutar om och webbgruppen genomför är de rätta i ett större perspektiv.

Mätpunkter för hur väl intranätet uppfyller sina mål bör också finnas med, antingen inne i strategin eller som en rapport som tillhör årsredovisningen av vad som gjorts. (Mätning pratar jag mer om senare, under återkoppling).

I Malmö stad arbetar jag för att vi ska ha två versioner av strategin, en längre för det interna arbetet i webbgruppen och en kortversion som övriga organisationen enkelt kan ta till sig. Nedan kan du se den strategi vi snart kommer att diskutera och besluta om i Malmö stad.

Intranätstrategi 2010-2011

Intranätstrategi 2010-2011 kortversion

Nästa del: Styrmodeller för intranätet (kommer snart)

4 svar to “Klar och tydlig strategi – en hörnsten för intranätet”

  1. Victor 19 januari 2010 den 3:08 e m #

    Tack för en intressant artikel! Ser fram emot resten av artikelserien.

    En extra eloge för att du generöst delar med dig av era interna strategidokument.

  2. Ann-Sofie 10 februari 2010 den 2:46 e m #

    Tack för att du delar med dig. Väldigt inspirerande och nyttig information för oss som håller på att ta fram vår intranätsstrategi.

  3. Marie Carlberg 17 februari 2010 den 9:13 f m #

    Vilken jättebra dragning igår, Jesper, tack! Vi i de mindre kommunerna som oftast är ensamma om allt är tacksamma över att du delar med dig av din erfarenhet och ert proffsiga arbete. Jag blev väldigt inspirerad av din skiss ”The Workplace Web” och på väg tillbaka till Vellinge bestämde jag att vi kallar vårt kommande intranät för arbetsnät istället. Det säger ju faktiskt det mer om vad det är och förhoppningsvis får det någon att inse vad ett intranät har utvecklats till idag.

  4. Jesper Bylund 2 mars 2010 den 9:32 f m #

    Tack för de uppskattande orden!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: