Grundförutsättningar för intranätarbetet

1 Jan

Detta är del två i en serie om intranätpusslet. Här hittar du del 1.

I sin allra enklaste form kan man bryta ned intranätpusslet i två delar:
a) Grundförutsättningar (se på det som ”startinställningarna”)
b) Löpande arbete (förvaltning och utveckling)

Ett antal grundförutsättningar krävs för intranätet för att personer med ett intranätuppdrag sedan ska kunna utföra något vettigt arbete. Byggandet av grunden kan starta med att man ställer ett antal frågor. Här är några frågor som är relevanta i min organisation:

Jag tror det är bra om du har svar på frågorna ovan redan när du sätter igång ett intranät. Är du redan igång sedan några år kan du alltid tänka igenom frågorna och konstruera svar i efterhand. Det stärker det arbete du redan gör – eller får dig att ändra fokus.

Frågorna sätter fokus på ett antal olika delar, pusselbitar, som vi behöver ha på plats när vi sedan driver intranätet. Genom att ha svar på frågorna går det sedan att arbeta effektivt.

Här har jag satt de inledande frågorna tillsammans med de delar de representerar.

Grunden börjar byggas ”klockan tolv” i bilden, med pusselbiten ”strategi”. I denna del finns idén om vad intranätet ska vara till för.

Sedan behövs också några fastslagna former för hur ägandet ser ut, hur beslut fattas, vilka arbetsmodeller som ska användas och en ansvarsfördelning för hur arbetet ska utföras. (Styrmodell, Arbetsmodell, Roller)

Strategi i all ära, men ofta är den på för översiktlig nivå för att vara ett stöd i löpande förvaltning, produktion och utveckling. Därför krävs också en uppsättning regler och riktlinjer (guidelines) som stöd för arbetet. (Regler)

Den högra halvan är pusselbitar med fokus på central nivå. Den vänstra halvan handlar mer om resten av organisationen, den som producerar material till intranätet och som använder intranätet.

För att producenter ”där ute” ska kunna skapa rätt innehåll och vara så självgående som möjligt krävs utbildningar av olika slag. Intranätet ska också marknadsföras så att organisationen förstår att det finns och vad det är bra för. (Utbildning, Marknadsföring)

Support är en viktig pusselbit. Du behöver ha koll på och styra dessa flöden rätt för att undvika att alla i centrala webbgruppen dränks av en mängd detaljfrågor och misstänkta tekniska fel eller användarfel hela tiden.

Till sist finns ytterligare en viktig del, återkopplingen. Genom statistik, mätningar, intervjuer och andra former av undersökningar får du ett kvitto på om intranätarbetet utförs rätt. Det som kommer fram i återkopplingen lägger grunden till en revidering av strategin och en ny iteration i grundhjulet.

Genom att du har alla grundpusselbitar på plats kan arbetet löpa på smärtfritt från idéfas, genom beslutsstegen, införas, användas och sedan utvärderas. Lyft bort en pusselbit – och arbetet går genast sämre.

Nästa del: Klar och tydlig strategi – en hörnsten för intranätet.

Ett svar to “Grundförutsättningar för intranätarbetet”

  1. Nina 30 mars 2010 den 2:54 e m #

    Tack så mycket för att du delar med dig av ditt arbete!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: