Intranätarbetet – från ax till limpa

21 Dec

Du som läser det här arbetar – precis som jag – antagligen redan med ett intranät, ensam eller tillsammans med några få andra. Jag vet att din interna webbplats snurrar på sedan några år, och det mesta (innehåll, rutiner, ägare, beslutsgång, tekniska lösningar och så vidare) har vuxit fram successivt. Det går ju, men erkänn – det är litegrann av ett lapptäcke.

Visst skulle det vara skönt att ha allting ordentligt genomtänkt? Att ha alla pusselbitar på plats?

När jag blev huvudredaktör 2003 fanns i princip två uttalade roller i webbarbetet: ”webmaster” och ”infomaster”. Webmastern var hos oss förvaltaren av det tekniska systemet, den person som fick webbplatsen att snurra varje dag. Infomastern var producenten, skaparen av innehållet, och arbetade med orden, bilderna och de irriterande gif-animationerna. Min titel blev alltså huvudredaktör, idén var just att vara en infomaster.

Problemlösandet på den tiden var lite som att arbeta med yin och yang. En webbfråga kunde vara teknisk (min kollegas ansvar på it-avdelningen) eller icke-teknisk – och därmed en informationsfråga eftersom intranätet sågs som en elektronisk personaltidning.

I dag ska anställda kunna genomföra rutinuppgifter på intranätet och helst också samarbeta via intranätet. Innehållen tjänster och collaboration handlar om så mycket mer än it och info, och webbgruppens behov av kompetens inom fler ämnesområden är stort.

Det är här mina pusselbitar kommer in. För om intranätet inte är yin-yang, antingen-eller, ett mynt med två sidor – ja, hur ser det då ut?

Det finns många artiklar om intranät på webben. Men inget som jag hittills läst ger hela pusslet. Inte så att det passar min organisation i alla fall. Jag ser redan pusslet färdigt inne i mitt eget huvud, men mina chefer, ledningen och organisationen måste också kunna se och förstå pusslet. Först då får jag mandat, pengar och resurser, först då går det att göra någon form av storytelling som berör och engagerar organisationen. Först då börjar intranätet betyda något konkret för min omvärld.

Nästa del: Grundförutsättningar för intranätarbetet

Kommentera

