Är tidningar dömda att dö?

4 Dec

Du som läser det här – läser du i en papperstidning varje dag? Jag har insett att jag inte längre gör det, och inte ens saknar det. En lite chockerande upptäckt eftersom jag ser mig själv som nyhetsjunkie.

Trots det får jag tillräckligt med nyheter. Jag lider ingen brist på information. Jag hänger med i vad som händer i stan, Sverige, Europa och världen. Detta eftersom jag följer en mängd nyhetskällor, bloggar och annat på webben.

Allt färre ser nödvändigheten av en prenumererad morgontidning. Se på tidningsdöden i USA. Jag själv är inte beredd att överge morgontidningen än, men jag inser att jag inte längre betraktar den som min primära källa för nyheter.

Sverige har ett presstöd för att garantera två röster på en ort. Men vissa menar att stödet aldrig gynnat demokratin och mångfalden. Samtidigt blir effekten av bara en röst att det inte finns samma driv hos en tidning att vara bäst (eller kanske ens bra). Och om det inte finns någon röst alls – hur går det då? Vad händer när tidningar dör? Är det kanalen, distributionsformen, som dör – eller är det hela journalistiken? Och vad kan komma istället? Det finns flera mycket intressanta åsikter om detta på webben. Här är tre stycken.

Newspapers and Thinking the Unthinkable, Clay Shirky.

How Newspapers Tried to Invent the Web, Jack Shafer.

Old Growth Media and the Future of News, Steven Berlin Johnson.

Inte precis intranät, men en viktig samhällsfråga som gör mig lite bekymrad. Det ÄR viktigt att någon utomstående granskar kommuner, landsting, företag och annat, med så lite beroende som möjligt.

Kommentera

