När blir intranätet ett socialt nätverk?

18 Aug

Toby Ward, Prescient Digital Media, har undersökt 561 organisationer jorden runt i sin Intranet 2.0 Global Survey. Studien visar att 2.0-verktyg som wikis, diskussionsforum, bloggar, IM och liknande numera är ganska vanliga verktyg.

Sharepoint dominerar också som verktyg bland dem som infört 2.0-funktioner i organisationen, ungefär hälften av dessa använder Microsofts verktygssvit i någon form.

Wards studie har också, parallellt med frågorna om wikis m.m., undersökt om organisationer har infört ”intranet social networking”. Detta tycker jag är lite konstigt eftersom e-post, bloggar, wiki, diskussionsforum och taggning alla för sig är verktyg som stöder socialt nätverkande online. Jag har inte sett studiens frågeformulär, men en välvillig tolkning av frågan är väl om organisationen infört något sammanhängande programpaket à la Facebook, med utrymme för mer än utbyte av rent verksamhetskritisk information. En femtedel av organisationerna har detta i någon form, men bara 6% av dem har infört det i hela sin organisation.

Ovanstående sätter fingret på en springande punkt när det gäller intranät och webb: Ofta är det ganska oklart, också för oss som har intranät som yrke, vad vi menar och vad vi arbetar för att införa. Vad är skillnaden mellan en ”webbplats” och en ”portal”? Är nya modeordet ”sociala nätverk” en funktion/ett program, en svit av funktioner eller mer ett avancerat tillstånd som intranätet kan övergå i? Eller har kanske ”sociala nätverk” egentligen inget alls med teknik att göra?

Jämför Wikipedias information om sociala nätverk och tjänster/verktyg för sociala nätverk (social netwok service):

Social network: A social network is a social structure made of individuals (or organizations) called ”nodes,” which are tied (connected) by one or more specific types of interdependency, such as friendship, kinship, financial exchange, dislike, sexual relationships, or relationships of beliefs, knowledge or prestige.

Social netwok service: A social network service focuses on building online communities of people who share interests and/or activities, or who are interested in exploring the interests and activities of others. Most social network services are web based and provide a variety of ways for users to interact, such as e-mail and instant messaging services.

Studien verkar inte nämna verktyget twitter alls. Intressant, eftersom twitteranvändandet både växer explosionsartat och på samma gång dissas som ”mindless babble of people telling you what they are doing minute-by-minute”.

Har din organisation börjat använda Twitter för intern kommunikation mellan anställda, kanske på något sätt ihopknutet med intranätet? Malmö stad har det inte. Jag är personligen tveksam till hur användbart Twitter är inne i organisationer, med sin begränsning på 140-tecken och krångliga kommandon. Vad tycker du?

* * * *

Svaret på rubriken är att intranätet, precis som Facebook, aldrig kan bli ett socialt nätverk i sig självt. Däremot kan intranätet med olika integrerade verktyg stödja redan existerande sociala nätverk och bidra till att nya nätverk uppkommer. Bygg med detta i åtanke, men kom också ihåg att fikarummet och promenader i korridoren kommer att vara de verktyg som många anställda fortfarande upplever som allra bäst för att underhålla sina sociala nätverk.🙂

4 svar to “När blir intranätet ett socialt nätverk?”

  1. Gert Nilsson 22 september 2009 den 9:31 f m #

    Intressant reflektion du har på att intranätet inte kan bli ett socialt nätverk. Varför inte det? Är inte tanken med web 2.0 och dess verktyg, att användaren ska bli mer interaktiv med webbplatsen och skapa inlägg i bloggar, wikis och forum. På det sättet skapas dynamik i intranätet. Intranätet ska vara den naturliga träffpunkten i företaget/kommunen och genom att vara delaktig i utvecklingen av informationen skapas ett nätverk.

  2. Jesper 22 september 2009 den 1:43 e m #

    Jag menar att det inte kan bli det därför att ordet ”nätverk” inte har något med teknik att göra. Människor skulle ha sociala nätverk även utan internet. Facebook, bloggar, telefoner är kanaler man kan använda för att kommunicera inom sitt sociala nätverk – men dessa verktyg är inte sociala nätverk i sig. Om man skulle plocka bort människorna skulle verktygen inte vara något socialt nätverk.

    Lite ordmärkeri, men jag tycker ändå att det är intressant skillnad: Intranätet kan inte BLI det sociala nätverket, däremot kan det i olika hög grad STÖDJA människors sociala nätverk.

  3. Jeanette Nilsson 6 november 2009 den 2:32 e m #

    Hej Jesper!
    Jag arbetar som webbredaktör på omsorgsförvaltningen Kristianstads kommun. Har en hel del tankar och funderingar på hur man skulle utveckla intranätet och få mer mervärde av att gå in på intranätet. Undrar om du har tips på några kommuner som har utvecklat bra intranät och har lite nytänkande som man skulle kunna ha lite utbyte med.
    Mvh
    Jeanette Nilsson
    Webbinformatör
    Omsorgsförvaltningen
    Kristianstad kommun
    jeanette.nilsson@kristianstad.se

  4. Lena Lundgren 11 december 2009 den 11:41 f m #

    I en förstudie till min avhandling om ”kommunikation i intranät” framkom det att ju mer information (och förförståelse om organisationen) medarbetarna får via ett ”fattigt” medium som intranätet (ja, vi kommunikationsvetare kallas intranätet för ett fattigt medium ännu så länge) desto mer efterfrågar de information/kommunikation genom personliga möten. Så Jespers kommentar om behovet av andra mötesplatser än intranätet är nog inte helt fel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: