”Alla” kanske inte hjälper någon

20 Mar

Är målgruppen för ditt intranät ”alla” i organisationen? En demokratisk inställning, men mycket svåruppnådd, särskilt i en kommun. Hundratals olika yrkeskategorier med arbetsuppgifter som ofta utförs någon annanstans än vid ett skrivbord gör att tillgången till en dator är mycket varierande. Många har kanske valt kommunen som arbetsplats för att få arbeta direkt med människor och ser tiden vid en dator som administration som ska minimeras – för att fokusera på servicemötet.

Min egen erfarenhet är att fokus i organisationen ligger just där, i utförandet av grunduppdraget. Konsekvensen för intranätet blir att det inte går att bygga sin kanalidé och sina mål på en kommunikationspolicys ord om en öppen organisation med kunniga, informerade och aktiva medarbetare som arbetar i dialog med varandra. (Finns det någon som INTE har ungefär denna grundsyn i sin policy?)

Det är vackra ord, och jag vill såklart inte arbeta i en organisation som är sluten, som har passiva och tysta anställda som agerar som robotar. Men det räcker inte med att vi är informerade, aktiva och i dialog. Dessa ord har inget innehåll! Det är som om ett företag skulle sätta målet att tillverka ”blå”. Blå vadå? Först när företaget bestämmer sig för att det är bollar de ska tillverka blir egenskapen, karaktären intressant.

Ett framgångsrikt intranät är ett verksamhetssystem som hjälper till att ta fram själva produkten, inte bara lackeringsmaskinen sist i produktionskedjan. Fokus måste ligga på information, funktioner och annat stöd som är direkt användbart i de konkreta arbetsuppgifter som medarbetaren utför under dagen. Ett framgångsrikt intranät har inte några egna mål, skilda från organisationen, utan har organisationens verksamhetsmål som mål.

Därav min fråga i början av inlägget. ”Alla” som målgrupp får mig att ana att det är kommunikationspolicyn som styr intranätet. Om du däremot har brutit ned de anställda i mindre målgrupper som är olika högt prioriterade och du kanske – faktiskt! – valt bort att satsa aktivt på vissa grupper till förmån för andra, tror jag att du är bättre injackad i verksamhetsmålen och har större möjlighet att leverera värde till de anställda, till ledningen och, i slutänden, till medborgaren. ”Alla” kan göra att det inte blir riktigt bra för någon.

Läsvärt:

Fredrik Wackå: Ditt intranäts yttersta syfte

James Robertson: Conducting intranet needs analysis

Donna Spencer: Does your intranet support core business?

* * * * *

Substantiv är namn på ting, sådana som boll och ring.

Adjektiven sedan lär, hurudana tingen är, till exempel sur och tvär.

Ett svar to “”Alla” kanske inte hjälper någon”

  1. Rebecka 26 mars 2009 den 3:30 e m #

    Mycket intressant Jesper! Du väcker tankar! Tål att tänkas på…

    Tack för senast förresten. Det var jättekul att få träffa likasinnade, jag ska försöka att styra upp någon dag i Båstad då vi kan brodera ut oss ytterligare och få lite mer tid att ventilera med varandra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: