Trender på konferensen Intranät 2009

3 Mar

11-12 februari hölls konferensen Intranät 2009. Jag deltog under dagarna och fick också tillfälle att presentera Malmö stads användning av intranätet som nyhetskanal, något jag bloggat om tidigare.

Intranät-cases
Under dagarna var det flera intranät som presenterades. Organisationerna bakom dessa intranät är stora och kompetenta, som till exempel Apoteket, Telia, Electrolux och Swedish Match. Eniro talade om sökning och sökmotoroptimering (som de av naturliga skäl har god erfarenhet av. IBM fanns också på plats för att berätta om sitt intranät baserat på klassiska sidor, wiki och collaborationverktyg. Intranätpresentationerna tillsammans med deltagardiskussionerna visade tydligt trenderna i dagens svenska intranätutveckling.

Intranätet går från att vara informationswebb till att bli ett arbetsverktyg
Intranäten får alltfler integrationer till verksamhetssystem och andra stödsystem som bokningsdatabaser och liknande. De som lyckas använder inte bara intranätet för intern nyhetsförmedling, utan som en plats för den anställde att utföra den administration som krävs för arbetet; rapportering, bokning, kunskapsutbyte. Ingen var väl framme vid att man utför hela sitt arbete på intranätet, och frågan är väl om detta ens är ett önskvärt mål. Där kommer specialiserade system och gränssnitt att vara bättre en lång tid framöver. Nyheter är normalt sett ännu dominerande på startsidan.

Rollbasering och personalisering vanligare
Personalisering börjar komma och inloggning är ganska vanligt. Personalisering (användarstyrd anpassning) och rollbasering (centralstyrd anpassning) används oftast för att styra nyhets- och basinformationsflöden.

Man plockar ihop bästa delarna
De allra flesta har i dag ett kommersiellt publiceringsverktyg och inget hemmabygge. Trenden går mot att man plockar ihop bra verktyg för driften av intranätet, men kompletterar alltså med en extern sökmotor och ett externt statistikverktyg istället för att nöja sig med det som kommer i publiceringsverktyget.

Rollen som intranätansvarig
Det fanns två tydliga trender hos de presenterande organisationerna vad gäller den intranätansvarige. På Telia tar den intranätansvarige och den centrala webbgruppen emot färdiga funktioner som organisationen vill göra tillgängliga. På Apoteket är webbgruppen själv drivande i utvecklingen av integrationer. Apotekets intranätansvarige är dessutom varken informatör eller någon med it-bakgrund, utan närmast projektledare och organisationsutvecklare.

Inget exempel på rent wiki-intranät
Förutom IBM var det ingen föreläsare som kommit igång ordentligt med wiki och ingen som använder ett wikiverktyg för att skapa hela sitt intranät. Men några exempel finns i Sverige: Svenska dagbladet använder en wiki för att dokumentera kunskap, som en användargenererad manual. Företaget Pyramid använder en wiki för mötesanteckningar, projektarbete och dokumentskapande.

Bloggar allt vanligare
Bloggar smyger sig in i intranäten, vanligtvis för att förmedla nyhetsbrev från chefen med kommenteramöjlighet. På IBM kan alla anställda starta blogg.

Nästan ingen levererar månads/kvartalssiffror till ledningen
Workshopen på eftermiddagen dag två handlade om mätning av intranätet. Det är ytterst få som levererar några siffror till ledningen på regelbunden basis, men Fredrik Wackå, som ledde workshopen, menar att det börjar bli dags för detta. Dagarna när webbplatser får pengar utan krav på motprestation är snart förbi.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: