Hur inför man 2.0-funktioner bäst?

2 Feb

När man äntligen får pengar och utrymme för att bygga 2.0-funktioner, kanske till och med köpa in ett fullständigt paktet som MOSS eller Lotus Collaboration – hur går man till väga då?

Bang! – in med allt på en och samma gång, blogg, bokmärkesdelning, taggning, wiki, projektytor, och låt användaren börja utforska? Eller en mer smygande approach?

James Robertson, Step Two Designs, tror i inlägget Collaboration is about people, på ett mjukt införande:

It make no sense to roll out collaboration tools to the whole organisation. Collaboration takes place between people, and can’t be forced or created through the use of technology. … Instead, collaboration tools work best when they support existing collaboration taking place between individuals or groups within the organisation. … Pilot collaboration projects should therefore seek out areas where there is a demand for tools to support existing groups or communities.

Med andra ord, öppna inte möjligheten för 20.000 kommunanställda att autostarta bloggar själva från dag ett. Vänj och låt organisationen mogna successivt, till exempel genom att först låta chefer med nyhetsbrev att istället prova bloggens möjligheter som medium. Kanske kan sedan några övergripande projekt blogga, och så vidare.

Allen Huish, med sin blogg Intranet Value, menar också i inlägget Why web 2.0 doesn’t work in the enterprise (yet) att brett och snabbt införande är dödsdömt, mycket på grund av att mognaden är för låg. Han är också inne på att W2.0-funktionalitet utmanar existerande maktstrukturer – kanske ytterligare ett skäl till att man ska låta några chefer vara först med bloggandet på intranätet?

Ett svar to “Hur inför man 2.0-funktioner bäst?”

  1. Rebecka 4 februari 2009 den 9:38 f m #

    I Båstad kommer vi att köra igång med att kommunchefen börjar bloggandet. Det känns rätt därför att folk i nuläget ofta ”gnäller” om att han syns för lite och informerar för dåligt om vad som är på gång.. då känns en blogg som ett bra steg att ta, för intranätet kommer alla åt, å då blir det svårt att ”gnälla” eftersom det alltid är tillgängligt.

    Blogga kan han ju dessutom göra närsom, vilket innebär att det blir enklare för honom att nå ut med information snabbt och vid tidpunkter då det passar honom utan att behöva boka upp hela avdelningar för informationsmöten.

    Sen ska man nog i och för sig inte ”digitalisera” allt, för personliga möten är nog så viktiga.. kanske just i hans position dessutom…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: