Lansera med en seriestrip

14 Jan

Jag har i ett tidigare inlägg nämnt Boris, intranätet med eget namn, utseende och seriefigur. Trelleborg har provat att lansera sitt intranät med en seriestrip, något som föll väl ut.

Susanne Nilsson, intranätansvarig i Trelleborg, berättar: ”Vid lanseringen ville jag avdramatisera det så mycket som möjligt och peka på nyttan, inte tekniken. Jag tog därför fram en seriestrip i A4 format som berättade vad man kunde göra på det nya intranätet och skickade ut den till alla kommunens enheter. Många kommer fortfarande ihåg denna, så det var nog ett bra marknadsföringssätt.”

 

Copyright Trelleborgs kommun.

Copyright Trelleborgs kommun.

Ett svar to “Lansera med en seriestrip”

  1. Ulrica 16 januari 2009 den 2:51 e m #

    Hej. Vilken trevlig och bra blogg som jag råkat trilla på. Jag jobbade på Telge i Södertälje (affärdrivande kommunla bolagen) som ansvarig för intranät. Vi hade kärnvärden att jobba med varav ett var personlig. Vårt intranät som vi lanserade 2004 fick namnet HELGE… Det blev en person precis som en av de anställda i koncernen. ”Man kan alltid fråga Helge” sa man när man skulle in på intranätet. Och varför Helge av alla namn… HELa telGE… fånigt kanske med det funkade och han lever fortfaranda och jo han är också en ”seriefigur”… Miljöledningssystemet i Telge heter MOA (Miljö O Arbetsmiljö). Jag vet inte om Moa och Helge fått några småttingar🙂
    Lite personlighet i kommunikationen underlättar.
    Ha det gott
    Ulrica, numera konsult med kommunikation och webb i kombo

Kommentera

