Bättre grepp om webbplatskartan

13 Jan

I samband med att vi gör om intranätet passar jag på att ta ett bättre grepp om webbplatskartan. I vår gamla design var det svårt att göra en vettig översikt. Utrymmet (800 pixlars bredd) gjorde att alla grenar hamnade under varandra och översikten för besökarna var dålig.

I dag finns det möjlighet att göra en annan lösning, se bilderna för en jämförelse.

Bättre översikt av webbplatsen, eller hur? Nu hoppas jag bara att ingen kommer till webbplatskartan.

Ja, du läser rätt. Jag vill ha dit så få besökare som möjligt. Webbplatskartan är nämligen bara en sekundär navigeringsmöjlighet, för att rädda webbplatsen från misslyckande. Många besök till kartan betyder att standardmenyerna inte fungerar, att vägarna till det material som besökarna letar efter är oklara.

Men är det då dumt att jag lägger tid på att göra en webbplatskarta – när jag nu inte vill ha trafik till den? Vissa, till exempel Jared M Spool, verkar avsky webbplatskartan. Gurun Jakob Nielsen menar att webbplatskartor ska byggas, och har tre argument för detta:

  • They don’t hurt people who don’t use them.
  • They do help a few people.
  • They incur very little cost.

Jag håller med Nielsen. Därför har jag gjort en tydlig och översiktlig webbplatskarta och därför kommer jag att kolla besöksstatistiken noga nu när vi gjort om strukturen på intranätet. Går användarna via menyerna och sökfunktionen, eller har jag ett stort flöde över webbplatskartan? Trafik till den betyder att vi nog inte lyckats riktigt med menyn och har mer hemläxa att göra.

Kommentera

