Vilken inriktning har ditt intranät?

7 Jan

 

Vilken inriktning har ditt intranät? Är det contentfokuserat – primärt en elektronisk bokhylla? Eller har det kommunikationsfokus – huvudsakligen en intern kanal för nyhetsinformation? Eller aktivitetsfokuserat – mest en plats för att utföra saker, som att boka möteslokal?Jag hoppas du tänker att intranätet ska vara alla tre, annars får du problem med framgången. Det menar i alla fall James Robertson i artikeln Three fundamental purpouses of an intranet. Robertson pratar om content, communication och activity.

Var för sig klarar ingen av de tre typerna av innehåll att dra besökare. Men tillsammans får de en ”kritisk massa” och skapar en intressant och behövd mix av stöd och effektivitetshöjning för de anställda i organisationen.

Vill du dessutom ha ett verkligt 2.0-intranät bör du lägga till collaboration som en till typ av mål/innehåll. Då handlar det om att erbjuda verktyg som blogg, wiki, dokumentdelningsytor och liknande som hela organisationen sedan fyller med innehåll.

I min organisation arbetar vi idag med att utveckla alla fyra typerna av innehåll samtidigt. Aktivitetsplanen är nedbruten i fyra delar med olika åtgärder i varje del. Tillsammans för dessa delar intranätet framåt. För fem år sedan handlade allt om att ha intranätet som intern nyhetskanal, det blev mest ”nice to know”-nyheter. I dag är nyheter bara en liten del av innehållet och fokus ligger på att bli ett nödvändigt och viktigt redskap för verksamheten, något som också återspeglas i det mål som vi har för intranätet: “Komin ger den anställde stöd och effektiviserar arbetet i Malmö stad”.

7 svar to “Vilken inriktning har ditt intranät?”

  1. Peter 7 januari 2009 den 8:11 f m #

    Lite inspiration kanske?
    http://www.useit.com/alertbox/intranet_design.html

  2. Rebecka Lindell 12 januari 2009 den 11:24 f m #

    I Båstads kommun där jag är webbutvecklare och ansvarig för intern (och extern) webb lanserade vi ett nytt intranät strax innan jul. Jag försökte fokusera på ett så användarvänligt intranät som möjligt.

    I detta ingår då (i min värld) sökmotorn SiteSeeker som hjärta och grund till riktad nyhetsinformation, adressbok, projekt- och arbetsrumsplatser, styrdokument och kalender. Support och service som bla innefattar tips, manualer och skrivarinstallationer.

    Sen återfinns också bil, lokal och fikabokning som gör det intressant att främst börja använda intranätet. Vilket är inte helt lätt när man har gått från ett html-generarad filstruktur à la Novell till ett helt personifierat intranät där man är ansvarig för sin egen information och deltagande.

    Det är attityd- och användarförändringen som jag ser som nästan störst utmaning, att nå ut till alla i verksamheterna och visa varför det nya intranät är bättre.

    Jag kan fortsätta berätta om detta på vår träff i februari om det är av intresse?

  3. Agneta Rydén 19 januari 2009 den 3:07 e m #

    I Kristianstads kommun samlar vi också så mycket som möjligt på intranätet. Här finns nyheter, handböcker, dokument (minnesanteckningar med mera), mötesplatser (projekt, rollplatser), kalender, steg-för-steg-guider, bokningar. Vi har bara personifiering i så motto att man kan lägga in egna länkar och att man bara ser information som är allmän eller avsedd för den förvaltning man jobbar på. Vi vill gå vidare med AD-koppling och mer interaktiva funktioner med bloggar och Wikis. På sikt ska medarbetarna ha en portal som innehåller alla ärenden de ska hantera också.

  4. Jesper Bylund 20 januari 2009 den 8:50 f m #

    Rebecka och Agneta – som jag förstår det har ni båda om en viss form av personalisering/styrning av innehållet. Hur styr ni detta? Har ni inloggning till intranätet för vanliga användare, använder ni cookie osv.

  5. Agneta Rydén 20 januari 2009 den 9:20 f m #

    Vi har inloggning. Sen läggs en cookie på den ordinarie arbetsplatsen. Detta fungerar dock inte så bra. Folk glömmer sitt lösenord när de går in på någon annan arbetsplats (värst för lärarna). Vi jobbar på att få EpiServer att lita på AD så man kommer in på Insidan automatiskt. Vårt problem där är att vi har två nät, det administrtiva och det pedagogiska, och två AD. EpiServer är inte så piggt på att jobba mot två AD. Men vi har satt några konsulter på detta och hoppas få en lösning. Idag använder barn- och utbildningsförvaltningen First Class för mycket av den info som andra förvaltningar har på Insidan. Det blir lite dubbelt för dem. Det måste vi också lösa på sikt.

  6. Jesper Bylund 20 januari 2009 den 9:25 f m #

    Två nät, skolan på FC, AD-problem – du hade lika gärna kunnat prata om Malmö stad…

    Min tanke är att vi på mötet den 25 feb ska prata en del om teknik och uppsättning. Mitt intranäts systemförvaltare ska prata. Under första kvartalet 2009 reviderar vi nämligen vår egen uppsättning och planerar att flytta ut intranätet utanför brandväggen. Det är ett steg på vägen till att nå lärarna och anställda hemma (arbeta var du vill).

  7. Rebecka 29 januari 2009 den 10:16 e m #

    Vår intranät har en EPiServerinloggningsruta, men som på baksidan genom en multiplexprovider frågar vårt Novellnätverk om användaren 1) finns i antingen skol eller administrativa trädet och 2) vilken förvaltning hon tillhör och slutligen 3) om användarnamn och lösenord stämmer överens med Novellinloggningen.

    Detta för att användaren får en personlig startsida med sina sparade kontakter, genvägar, nyheter från sin(a) avdelning(ar) som denne tillhör.

    Ingen cookie används, ur säkerhetssynpunkt. Vi kommer dock under 2009 leta efter en säker single sign-on lösning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: