Vad heter ditt intranät?

18 Dec

Vad heter ditt intranät? Bara “Intranätet”, eller har det ett namn? Jag såg just en artikel om staden Caseys nya intranät, kallat “Boris”. Detta intranät har en egen seriefigur, följer inte stadens grafiska policy och har inte heller stadsvapnet någonstans på sidan. Men det verkar vara både användbart och populärt.

På samma gång som jag kan tycka att de gjort lite väl mycket ploj av det, så håller jag med om att man måste skapa en känsla för sitt intranät, särskilt vid lansering. De ansvariga i Casey ville komma ifrån allt tekniksnack och ord som ”system” och liknande, och ett personnamn gjorde det också möjligt att sätta ett (tecknat) ansikte på intranätet.

Vårt eget intranät i Malmö stad heter “Komin”. Det är jag nöjd med, och det har också satt sig bra i organisationen. Jag tycker att namnet är kul eftersom det ger möjligheter till meningar som “Komin har kommit ut” och liknande. När det knackar på arbetsrumsdörren är det ju också lätt hänt att man ropar “kom in!”. Och – kommunalt impregnerad som jag är – skrockar jag lite glatt när jag får berätta att det ursprungligen sannolikt är en förkortning för “KOMmungemensamt INternsystem”. Knastertorrt!

Vilket namn har ditt eget intranät?

Mer att läsa: Naming the intranet, Amanda Broomhall, Step Two Designs.

11 svar to “Vad heter ditt intranät?”

  1. Carita Holmberg 18 december 2008 den 2:23 e m #

    I vår koncern heter intranäten xxx Online där xxx står för en enhets eller affärsområdes namn. T ex Hallsta Online för intranätet på Hallsta Pappersbruk. Ordet Online känns ju lite fantasilöst, vi hade till och med en tävling för att få in namnförslag men det kom nästan inget förslag. Så det blev Online.
    I folkmun heter det fortfarande intranätet.
    Jag tycker också att det är bra med ett namn så att man kommer bort från tekniken. Men samtidigt kan jag tycka att namnet intranätet verkar fungera hos användarna. Så varför krångla till det? Hittar man ett bra namn som fungerar hos användarna – använd det. Fortsätter de att kalla det intranätet så kanske det ska heta just intranätet.

  2. Lena Wahlberg 18 december 2008 den 4:47 e m #

    Vårt heter bara något så osexigt som Skurups kommuns intranät.

  3. Sara Redin 5 januari 2009 den 9:25 f m #

    ”Intrapedia” hos J. Boye

    I vår organisation arbetar vi mycket distribuerat då hälften av de anställda jobbar hemifrån. De flesta av våra möten görs på Skype och vi använder Google docs i stor stil eftersom flera kan skriva i dem samtidigt.
    Vårt intranät är baserat på en wiki och används både som traditionell informationskanal till alla anställda och som collaboration space där man kan hitta allt material som inte publicerats externt ännu. I början använde vi wikin till allt, men nu har vi som sagt börjat använda andra verktyg också eftersom wikin har vissa begränsningar.

    Namnet är: ”Intrapedia” fast ofta talar vi om det som ”Wiki”.

  4. Jesper Bylund 7 januari 2009 den 4:12 e m #

    Låter spännande med ett wikibaserat intranät. Jag tror inte att någon kommun har det.

  5. Marie Carlberg 9 januari 2009 den 11:06 f m #

    Vellinges intranät heter InDirekt. Namnet kommer från att informationschefen i några år haft tanken att skapa ett Vellinge Direkt – en kommunal kundtjänst som startades 1 september 2008. När nytt intranät skulle införas för tva år sedan föreslog han InDirekt och så fick det bli.

  6. Anneli Blom 9 januari 2009 den 1:43 e m #

    Höganäs kommuns intranät är namngivet till ”Höganät” men de flesta kallar det bara för intranätet.

  7. Susanne 12 januari 2009 den 9:14 f m #

    I Trelleborgs kommun utlyste vi en tävling när vi skulle lansera vårt intranät år 2000. Många av förslagen som kom in då hade något med kommun att göra till exempel komnet, men det kändes inte särskilt trelleborgskt så det vinnande förslaget blev Slättnet. Och till ca 75 % pratar man om Slättnet, medan ca 25 % kallar det intranätet.

    Vid lanseringen ville jag avdramatisera det så mycket som möjligt och peka på nyttan, inte tekniken. Jag tog därför fram en seriestrip i A4 format som berättade vad man kunde göra på det nya intranätet och skickade ut den till alla kommunens enheter. Många kommer fortfarande ihåg denna, så det var nog ett bra marknadsföringssätt.

  8. Jesper Bylund 12 januari 2009 den 9:45 f m #

    Kul med en serie för att lansera intranätet! Kan du visa den för oss på något sätt?

  9. Rebecka Lindell 14 januari 2009 den 3:38 e m #

    Hmmm, jag eller någon annan här i Båstads kommun har aldrig ens diskuterat att intranätet skulle ha ett namn… kanske är dags med en omröstning på intranätet om detta??

  10. Agneta Rydén 19 januari 2009 den 2:57 e m #

    I Kristianstads kommun heter vårt intranät Insidan och det namnet används av alla. Inte särskilt originellt för jag har hört flera som använder detta namn på sina intranät.

  11. Anna Charlotta Remper 29 januari 2009 den 11:11 f m #

    Roligt att höra alla kreativa namn och att det finns namnlösa nät också. Här på min nya arbetsplats Kävlinge kommun heter intranätet INKA och här finns en mjuk, nästan lite murrig känsla (kommunfärgerna är grön och beigebrun). Jag ser till min fasa🙂 att man inte alltid följer tillgänglighetsregeler och får lov att dekorera med trevliga bilder här och var. Mitt första intryck är: ett familjärt intranät där det viktigaste verkar finnas med.
    På min förra arbetsplats Eslövs kommun heter intranätet ekis (jag associerar det till stockholmsdialekt).

Kommentera

