Intranätet – ett effektivitetsverktyg för verksamheten

8 Dec

Många i min organisation satt i flera år fast i föreställningen att intranätets centrala roll i huvudsak var att vara “en intern kommunikationskanal” i betydelsen “elektronisk personaltidning”. Vi hade ett större intresse för framgångsnyheter om den geografiska ytan (staden Malmö) än verksamhetsavgörande nyheter om kommunorganisationen (Malmö stad). I dag vet vi bättre.

Ja, intranätet är en kanal för internkommunikation, men fokus ska inte ligga på gemenskapshöjande, varumärkesstärkande trevlighetsnyheter. Intranätets roll är att effektivt förmedla den information som är avgörande för att anställda i organisationen ska kunna utföra sitt arbete effektivt just denna dag – “need to know”-nyheter. En nyhet som inte är internt målgruppsanpassad och inte har någon särskild påverkan på en intern målgrupp är inte en särskilt viktig nyhet.

Att vara en kanal för internkommunikation betyder idag snarare att erbjuda tvåvägskanaler för medarbetarna, web2.0-funktionerna, än att ha monopol på att formulera och producera de viktiga budskapen. De moderna verktygen, wiki, blogg, bokmärkesdelning, taggning, diskussionsforum och annat 2.0, handlar om att erbjuda möjligheter, öppna kanaler till anställda, och sedan se vad dessa fylls med. Den moderna, centrala intranätredaktionen ska varken vara producerande (reportagebyrån) eller granskande och godkännande (polisstationen). Intranätgruppen centralt ska fokusera på att skapa möjligheter och nyttor med så få regler och begränsningar som möjligt. När detta arbete väl stöder kärnverksamheten – ja, då är vi hemma.

Läsvärt: Does your intranet support core business?

Ett svar to “Intranätet – ett effektivitetsverktyg för verksamheten”

  1. Carita Holmberg 9 december 2008 den 2:22 e m #

    Ja, intranätet är definitivt en kommunikationskanal och kommunikation är ju som bekant tvåvägs (minst). Mitt mål är också att intranätet ska vara gränssnittet för de vardagliga uppgifterna. Istället för att öppna ett stort antal system för att utföra olika uppgifter finns de integrerade i intranätet. Intranätet är skalet, bakom finns en mängd system men det ska användarna inte behöva veta. De behöver bara kunna ett gränssnitt. En utopi men i alla fall…

    Intressant blogg ni har här, den kommer jag att följa. Det behövs fler bloggar och webbplatser om intranät och denna verkar bli riktigt bra.

Lämna en kommentar