Vilka frågor är viktiga för dig?

24 Nov

Vilket innehåll skulle få dig att komma på nätverksmöten och träffa andra intranätansvariga? Vilka ämnen är intressanta att diskutera, både irl och på den här bloggen? Vilka utmaningar ser du i din egen verksamhet som kanske kan lösas med samarbete och inspirationsutbyte mellan de skånska kommunerna?

Nu har DU chansen att komma med dina egna åsikter om vilka frågor som Intranätgruppen ska fokusera på. Skriv in dina åsikter nedan!

Som inspiration ser du här några bilder från den presentation som jag gjorde när jag blev sammankallande för intranätgruppen den 19 nov 2008.

4 svar to “Vilka frågor är viktiga för dig?”

  1. Lisbeth 1 december 2008 den 1:41 e m #

    Man står ju oftast rätt ensam med sina frågor i allafall i en liten kommun. Hur skapar jag största möjliga nytta för de anställda? Ett intranät ska ju inte bara informera, utan helst vara mer personligt och skapa en plats för medarbetare att ”mötas”.
    Varför det är viktigt att alltid använda de interna kanalerna först före det går ut externt?
    Vi håller på att starta upp en intern skolportal och ska gå vidare med portallösningar, jag skulle tycka att det vore intressant att höra hur andra har tänkt. Sist men inte minst:
    Hur utvecklar andra sitt intranät?

  2. Bo Erixon 1 december 2008 den 1:48 e m #

    Eftersom Simrishamn deltar i PRIOS känns det viktigt för mig att diskutera
    Tjänster & verksamhetssystem
    Personalisering & metakatalog
    Struktur
    2.0, 3.0?

  3. Anna 1 december 2008 den 2:59 e m #

    Hej!
    Jag håller med Lisbeth; Hur skapar jag största möjliga nytta för de anställda?
    Hur kan man jobba med interna verktyg och lösningar för samarbete genom blogg, bokmärkesdelning, filytor och liknande?

    Jag hade tyckt det vore väldigt värdefullt att göra studiebesök/få dragningar från både offentliga förvaltningar och privata företag hur deras intranät är uppbyggt, vilka funktioner man satsar på. Men också att ta del av yngre förmågors kunskap på området – i digitala sammanhang får jag själv nog anses som äldre…

  4. Lena Wahlberg 8 december 2008 den 12:20 e m #

    Hej!
    Hos oss på Skurups kommun känns det som om det nu ca 2 år gamla intranätet ”bara blivit”. Där ligger en massa material och info och vi är rätt bra på att uppdatera infon🙂 men jag saknar sjysst struktur, funktioner och att intranätet blir ett verktyg i det dagliga och möjligheten för våra anställda att kommentera/diskutera, ett mer livfullt intranät.
    Och sist men inte minst tiotusenkronorsfårgan: Hur får man alla anställda att förstå värdet av och använda intranät som en naturlig infokanal. Ja jag vet, arbetsledarna ska puffa för det på sina AP-möten, högre chefer ska peka med hela handen o.s.v. men vad är teasern som verkligen får kollegor att vilja gå in där? Sen har vi ju spretiga verksamheter där många i personalen inte har nära tillgång till dator t.ex. alla inom vård och omsorg. Hur undviker vi att sådana yrkesgrupper tappas bort? Det blir ju en demokratifråga om inte alla kan nå intranätet på arbetstid.

Kommentera

